Календарно-тематичне планування.
Хімія (8 клас)
70 год, 2 год на тиждень, 10 год – резервні
№
|
Тема уроку
|
Навчальна мета
|
Повторення
найважливіших питань курсу хімії 7
класу
|
||
1
|
Вступний інструктаж з ОБЖД в кабінеті хімії.
Найважливіші хімічні поняття.
Прості й складні речовини (кисень, вода).
Реакція розкладу, сполучення.
|
Провести інструктаж з ОБЖД в
хімічному кабінеті. Повторити основні хімічні поняття «проста речовина» й
«складна речовина» на прикладах металів та не- металів, оксидів, кислот, основ; розрізняти реакції
розкладу та сполучення
|
2
|
Відносна молекулярна маса, її обчислення за
хімічною формулою. Масова частка елемента в складній речовині.
|
Вдосконалити вміння обчислювати відносну
молекулярну масу за хімічною фор- мулою,
масову частку елемента в складній речовині.
|
3
|
Масова
частка розчиненої речовини.
|
Вдосконалити вміння розв’язувати задачі з використанням поняття масової частки
та маси розчиненої речовини в розчині.
|
Тема
1. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома
|
||
4
|
Короткі історичні відомості
про спроби класифікації хімічних елементів. Поняття про лужні, інертні еле-
менти, галогени.
|
Повторити та систематизувати знання учнів про хімічні
елементи; пояснити при- чину необхідності класифікації хімічних елементів;
дати пояснення про природні групи хімічних елементів; сформувати уявлення про
подібності властивостей деяких елементів та їх причини
|
5
|
Періодичний закон Д. І. Менделєєва. Структура
періодичної системи хімічних елементів.
|
Сформувати поняття про періодичний закон, як
класичний приклад наукового підходу до пізнання навколишнього світу. Розширити
поняття про структуру пе- ріодичної системи, періоди (великі і малі), групи
та підгрупи, розкрити значення періодичного закону, пояснити зміну
властивостей елементів у періодах і групах.
|
6
|
Будова атома. Склад атомних ядер (протони і ней-
трони). Протонне число. Нуклонне число.
|
Повторити
й систематизувати знання учнів про будову атома; сформувати уяв- лення про
склад атомних ядер, протонне та нуклонне числа; сформувати вміння визначати
число протонів і нейтронів.
|
7
|
Ізотопи. Нуклід. Сучасне формулювання періодич-
ного закону.
|
Дати поняття про нукліди та ізотопи.
Сформувати поняття сучасного
формулюван- ня періодичного закону
на основі будови
атома, дати уявлення про ядерні реакції та штучне перетворення хімічних елементів.
|
8
|
Будова електронних оболонок атомів хімічних еле-
ментів № 1-20. Стан електронів у
атомі. Електронні орбіталі. Енергетичні рівні
та підрівні; їх заповнення
електронами в атомах хімічних елементів №
1-20.
|
Сформувати уявлення про залежність між будовою періодичної системи та будо- вою
електронних оболонок атомів.
Сформувати уявлення про правила заповнення електронних шарів атомів
хімічних елементів; сформувати вміння
визначати порядок заповнення електронних шарів
атомів хімічних елементів та складання електронних конфігурацій атомів хімічних елементів. Сформувати уявлення про хвильовий характер руху електрона; поняття
«орбіталь», «енергетичний
рівень», «енергетичний підрівень».
|
9
|
Електронні та графічні електронні формули атомів
хімічних елементів № 1-20. Поняття про радіус атома.
|
Сформувати поняття «атомний радіус»,
«електронегативність». Навчити скла- дати електронні та графічні формули
атомів, розв’язувати розрахункові задачі з електронної будови атома.
|
10
|
Періодична система хімічних елементів з позиції
теорії будови атома.
|
Сформувати поняття уявлення
про залежність між властивостями елементів та їх положенням в періодичній системі; пояснити періодичне повторення властивостей хімічних елементів.
|
11
|
Характеристика хімічних елементів № 1-20 за
їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома.
|
Розглянути план-характеристику елемента за його
положенням в періодичній системі та будовою атома. Навчити характеризувати
елементи та утворені ними сполуки за їх місцем у періодичній системі, будовою
атома.
|
12
|
Значення періодичного закону. Підготовка до контр- ольної роботи.
|
Сформувати уявлення про наукове значення періодичного
закону, звертаючи увагу на велике наукове, пізнавальне, практичне значення періодичного
закону; ознайомити учнів із життям і науковою діяльністю Д. І. Менделєєва;
розвивати уміння працювати з додатковою літературою.
Узагальнити
та систематизувати
знання учнів з вивченої теми; стимулювати пізнаваль- ну активність
учнів, розвивати зацікавленість
предметом, формування навичок
швидко й чітко формулювати й
висловлювати свої думки,
логічно міркувати.
|
13
|
Захист навчальних проектів: "З історії відкриття
періодичної системи хімічних елементів", "Форми періодичної системи
хімічних елементів".
|
Розвивати творчі здібності школярів, вміння працювати з різними джерелами
інформації, оформляти та презентувати свої дослідження.
|
14
|
Контрольна
робота №1.
|
Визначити рівень навчальних компетентностей учнів з теми: «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома».
|
15
|
Аналіз контрольної роботи. Робота над помилками.
|
Виявити ускладнення в засвоєнні навчального матеріалу та визначити шляхи
їх подолання.
|
Демонстрації:
1. Періодична
система хімічних елементів Д. І. Менделєєва (довга і коротка форми).
2. Моделі атомів.
3. Форми
електронних орбіталей.
Навчальні проекти
1. "З
історії відкриття періодичної системи хімічних елементів".
2. "Форми
періодичної системи хімічних елементів".
|
||
Тема 2.
Хімічний зв’язок і будова речовини
|
||
16
|
Природа хімічного зв’язку. Електронегативність
елементів.
|
Сформувати уявлення про природу та різні типи хімічного зв’язку. Дати
поняття електронегативності для
характеристики хімічних елементів.
|
17
|
Ковалентний зв'язок, його утворення. Полярний і
неполярний ковалентний зв’язок.
|
Пояснити причину виникнення зв’язку між атомами в молекулах простих і складних
речовин, утворених неметалічними елементами, розглянути механізм утворення
ковалентного неполярного та полярного зв’язку.
|
18
|
Електронні формули молекул. Йони. Йонний
зв’язок, його утворення.
|
Удосконалити
вміння складати електронні формули. Розглянути поняття йонного зв’язку та механізму його утворення. Сформувати навички
відрізняти сполуки з ковалентним та йонним
зв’язком.
|
19
|
Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною
формулою сполуки.
|
Сформувати поняття про ступінь окиснення; поглибити поняття про
валентність; сформувати уявлення про
подібності та відмінності
понять «валентність» та
«ступінь окиснення». Навчити визначати можливі ступені окиснення
елементів у сполуках та складати хімічні формули за ступенем окиснення.
|
20
|
Складання формули сполуки
за відомими ступенями
окиснення елементів.
|
Вдосконалити вміння визначати можливі ступені окиснення елементів у
сполуках та складати хімічні
формули за ступенем окиснення.
|
21
|
Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні
кристали. Залежність фізичних властивостей речо- вин від типів кристалічних
ґраток.
|
Узагальнити та систематизувати знання учнів про хімічний зв’язок. Сформувати уявлен- ня про аморфні та кристалічні речовини, класифікацію кристалічних речовин
за типом
кристалічної ґратки та вплив будови кристалічних речовин на їх фізичні властивості.
|
22
|
Захист навчального проекту "Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних граток.
|
Розвивати творчі здібності школярів, вміння працювати з різними джерелами
інформації, оформляти та презентувати свої дослідження.
|
Демонстрації:
4. Кристалічні
ґратки різних типів.
5. Речовини
атомної, молекулярної та йонної будови.
6. Фізичні
властивості речовин атомної, молекулярної та йонної будови.
Лабораторні
досліди:
1. Ознайомлення з фізичними властивостями
речовин атомної, молекулярної та йонної будови.
Домашній
експеримент:
1.
Дослідження фізичних властивостей речовин з різними типами
кристалічних ґраток: води, кухонної солі, піску.
Навчальний
проект:
3. "Залежність фізичних властивостей
речовин від типів кристалічних граток".
|
||
Тема
3. Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами
|
||
23
|
Кількість речовини. Моль – одиниця кількості
речо- вини. Число Авогадро.
|
Сформувати поняття про кількість речовини та одиницю
вимірювання кількості речовини – моль; з’ясувати значення сталої Авогадро;
сформувати вміння об- числювати число атомів за відомою кількістю речовини.
|
24
|
Молярна маса.
|
Сформувати поняття молярної маси речовини; визначити
зв’язок між кількістю речовини і масою; сформувати уміння обчислювати за
хімічними формулами кількість речовини по відомій масі і масу речовини.
|
25
|
Закон
Авогадро. Молярний об’єм газів.
|
Сформувати уявлення про суть закону
Авогадро, ввести поняття
молярного об’єму газів, сформувати уміння
обчислювати за хімічними формулами молярний об’єм газів та кількість речовини.
|
26
|
Відносна
густина газів.
|
Сформувати уявлення про відносну густину газів, вивести
формулу для визна- чення відносної густини газів, сформувати уміння
обчислювати відносні густини газів та відносні молекулярні маси.
|
27
|
Розв’язування задач і вправ. Підготовка до
контр- ольної роботи.
|
Узагальнити та систематизувати знання про молярну масу речовини
та кількість речовини; розвивати навички розв’язування задач з використанням
понять маси, молярної маси, кількості речовини та відносної густини газів.
|
29
|
Контрольна
робота №2.
|
Визначити рівень навчальних компетентностей учнів з тем: «Хімічний зв’язок
і будова речовини. Кількість речовини.
Обчислення за хімічними формулами».
|
30
|
Аналіз контрольної роботи. Робота над помилками.
|
Виявити ускладнення в засвоєнні навчального матеріалу та визначити шляхи
їх подолання.
|
Розрахункові задачі:
1. Обчислення
числа частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі.
2. Обчислення
за хімічною формулою маси даної кількості речовини і кількості речовини за
відомою масою.
3. Обчислення
об’єму певної маси або кількості речовини відомого газу за нормальних умов.
4. Обчислення
з використанням відносної густини газів
|
Тема 4. Основні класи неорганічних сполук
|
||
31
|
Класифікація неорганічних сполук: оксиди,
кислоти, їх склад та номенклатура.
|
Поглибити знання учнів про прості та складні речовини.
Сформувати поняття класифікації неорганічних речовин, особливостей їх складу
та номенклатури.
|
32
|
Класифікація неорганічних сполук: основи, солі, їх склад та номенклатура.
|
Поглибити знання учнів про прості та складні речовини. Сформувати поняття
класифікації неорганічних речовин, особливостей їх складу та номенклатури.
|
33
|
Оксиди, їх класифікація, поширення в природі та фізичні властивості.
|
Сформувати поняття про основні, амфотерні,
кислотні та несолетвірні
оксиди, визначати
особливості їх складу та назв, поширення в природі та фізичні
властивості.
|
34
|
Хімічні властивості
оксидів, способи добування та застосування. Вплив оксидів на довкілля.
|
Розглянути
хімічні властивості оксидів; закріпити навички складання рівнянь хімічних реакцій,
що підтверджують хімічні властивості та способи їх добування; навчити
прогнозувати використання оксидів на основі їх властивостей; форму- вати
поняття вплив оксидів на довкілля.
|
35
|
Кислоти, їх класифікація, поширення в природі та
фізичні властивості. Заходи безпеки під час роботи з кислотами.
|
Сформувати поняття класифікації кислот,
поширення їх в природі,
вивчити фізичні властивості та заходи
безпеки під час роботи з кислотами.
|
36
|
Хімічні властивості
кислот. Ряд активності металів.
Реакції заміщення та обміну.
|
Розглянути хімічні властивості кислот; закріпити навички складання рівнянь хіміч- них реакцій, що підтверджують
хімічні властивості кислот; сформувати поняття реакції заміщення та обміну.
|
37
|
Добування та застосування кислот. Вплив кислот на довкілля.
|
Розглянути способи
добування кислот, закріпити навички складання рівнянь хімічних реакцій, навчити прогнозувати можливості застосування
кислот на основі їх
влас- тивостей. Виокремити особливості
впливу кислот на довкілля.
|
38
|
Узагальнення знань про оксиди і кислоти.
Розв’язування задач та вправ.
|
Узагальнити знання учнів про оксиди та кислоти, закріпити навички розв’язування
розрахункових задач за хімічними рівняннями, знаходження маси, об’єму,
кількості речовини реагентів та продуктів
реакцій.
|
39
|
Захист навчального проекту: "Вплив хімічних
сполук на довкілля і
здоров’я людини".
|
Розвивати творчі здібності школярів, вміння працювати з різними джерелами
інформації, оформляти та презентувати свої дослідження.
|
40
|
Розв’язування задач і вправ. Підготовка до контрольної роботи.
|
Закріпити навички розв’язування розрахункових задач за
хімічними рівняннями, знаходження маси,
об’єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій; під- готуватись до контрольної роботи.
|
41
|
Контрольна робота №3.
|
Визначити рівень навчальних компетентностей учнів з вивчених тем.
|
42
|
Аналіз контрольної роботи. Робота над помилками.
|
Виявити ускладнення в засвоєнні навчального матеріалу та визначити шляхи
їх подолання.
|
43
|
Основи, їх класифікація, поширення в природі. Заходи безпеки під час роботи з лугами.
|
Сформувати поняття про розчинні(луги) та нерозчинні основи; поширення їх
в природі та фізичні властивості; заходи безпеки під час роботи з лугами.
|
44
|
Хімічні властивості лугів та основ, реакція нейтралізації; способи добування
та застосування.
|
Розглянути хімічні властивості лугів
та основ; закріпити навички складання рівнянь хімічних реакцій, що
підтверджують хімічні властивості та способи їх добування; сформувати поняття
реакції нейтралізації, навчити прогнозувати використання основ у
відповідності до їх властивостей.
|
45
|
Хімічні властивості амфотерних гідроксидів
(Алюмінію, Цинку): взаємодія з кислотами, лугами (в розчині, при сплавлянні).
|
Сформувати поняття
про амфотерність гідроксидів, закріпити навички складання рівнянь хімічних
реакцій взаємодії з кислотами та лугами.
|
46
|
Захист навчального проекту: "Сполуки основних класів у будівництві та побуті".
|
Розвивати творчі здібності школярів, вміння працювати з різними джерелами
інформації, оформляти та презентувати свої дослідження.
|
47
|
Солі, їх класифікація, поширення в природі. Фізичні властивості.
|
Сформувати поняття про сучасну класифікацію солей; поширення їх в природі
та фізичні властивості.
|
48
|
Хімічні властивості середніх солей та їх
застосування.
|
Розглянути хімічні властивості середніх
солей; закріпити навички складання рівнянь хімічних реакцій, що підтверджують
хімічні властивості солей; навчити прогнозувати використання основ у відповідності до їх властивостей.
|
49
|
Способи
добування солей.
|
Розглянути способи добування солей; закріпити навички складання рівнянь
хімічних реакцій, що підтверджують способи добування солей.
|
50
|
Розв’язування розрахункових задач.
|
Сформувати вміння розв’язувати
розрахункові задачі різних типів.
|
51
|
Практична робота №1 "Дослідження
властивостей основних класів неорганічних сполук".
|
Закріпити знання про хімічні властивості основних класів
неорганічних сполук; формувати навички експериментальної роботи з хімічними речовинами та вміння записувати результати
спостережень, робити висновки
|
52
|
Захист навчальних проектів: "Хімічний склад і використання
мінералів", "Вирощування кристалів солей"
|
Розвивати творчі здібності школярів, вміння працювати з різними джерелами
інформації, оформляти та презентувати свої дослідження.
|
53
|
Загальні способи добування оксидів, кислот, основ і середніх солей.
|
Поглибити знання про способи добування оксидів із простих і складних
речовин, сформувати поняття про дегідратацію та термічний розклад солей.
|
54
|
Практична робота №2 «Розв’язання експеримен-
тальних задач».
|
Закріпити знання про хімічні властивості основних
класів неорганічних сполук; формувати вміння планувати й проводити
експерименти, робити висновки на основі отриманих результатів.
|
55
|
Генетичні зв’язки між основними класами
неорганічних сполук.
|
Узагальнити й систематизувати знання учнів про
основні класи неорганічних спо- лук та їхні хімічні властивості, сформувати уявлення про
генетичний зв’язок між класами неорганічних
сполук.
|
56
|
Виконання тренувальних вправ
з теми “Генетичні зв’язки між основними класами
неорганічних сполук”
|
Закріпити вміння складати рівняння хімічних
реакцій та визначати їх тип. Показати практичне значення знань про
взаємозв’язок між різними класами речовин.
|
57
|
Захист навчальних проектів: "Вплив хімічних
сполук на довкілля і здоров’я
людини"
|
Розвивати творчі здібності школярів, вміння
працювати з різними джерелами інформації, оформляти та презентувати свої
дослідження, ознайомити учнів з впливом речовин на навколишнє середовище і
здоров’я людини, виховувати бережне ставлення
школяра до навколишнього середовища.
|
58
|
Особливості
взаємодії кислот з металами.
|
Прогнозувати особливості взаємодії кислот з металами, сформувати вміння
складати рівняння хімічних реакцій
заміщення.
|
59
|
Розв’язування розрахункових задач за хімічними рівняннями.
|
Формувати вміння розв’язувати розрахункові задачі за хімічними
рівняннями.
|
60
|
Узагальнення знань з теми: "Основні класи неорга- нічних
сполук"
|
Актуалізувати та узагальнити знання про основні класи неорганічних речовин, їхні властивості та способи
добування.
|
61
|
Узагальнення знань з курсу хімії восьмого класу. Підготовка до
контрольної роботи.
|
Систематизувати та узагальнити знання з курсу хімії восьмого класу. Підготувати
учнів до підсумкової контрольної роботи.
|
62
|
Контрольна робота №4.
|
Визначити рівень навчальних компетентностей учнів з курсу хімії восьмого
класу.
|
63
|
Аналіз контрольної роботи. Робота над помилками.
|
Виявити ускладнення в засвоєнні навчального матеріалу та визначити шляхи
їх подолання.
|
64
|
Корекція знань учнів з курсу хімії восьмого класу
|
Скоригувати знання учнів з проблемних питань.
|
65
|
Розв’язування задач і вправ
|
Закріпити знання та практичні навички учнів з розв’язку задач і вправ.
|
66
|
Екскурсія
в краєзнавчий музей.
|
Розширення знань про основні класи неорганічних речовин та склад
мінералів природних родовищ Поділля.
|
67
|
Екскурсія
в аптеку.
|
Ознайомлення практичного застосування знань
хімічних властивостей осно- вних класів неорганічних сполук в професії
провізора, профорієнтаційна робота.
|
68
|
Підсумковий
урок
|
|
Розрахункові
задачі:
5. Розрахунки за хімічними рівняннями маси,
об’єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.
Демонстрації:
7. Зразки оксидів.
8. Взаємодія
кислотних і основних оксидів з водою.
9. Зразки кислот.
10. Хімічні
властивості кислот.
11. Зразки основ.
12. Хімічні
властивості лугів.
13. Добування
і хімічні властивості нерозчинних основ.
14. Доведення
амфотерності цинк гідроксиду.
15. Таблиця
розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів та солей.
16. Зразки солей.
17. Хімічні
властивості солей.
18. Взаємодія
кальцій оксиду з водою, дослідження добутого розчину індикатором, пропускання
вуглекислого газу крізь розчин.
19. Спалювання фосфору, розчинення добутого фосфор(V) оксиду у теплій воді, дослідження розчину індикатором і нейтралізація лугом.
|
||
Лабораторні
досліди:
2. Дія
водних розчинів лугів на індикатори.
3. Взаємодія
лугів з кислотами в розчині.
4. Дія
водних розчинів кислот на індикатори.
5. Взаємодія
хлоридної кислоти з металами.
6. Взаємодія
металів із солями у водному розчині.
7. Взаємодія
солей з лугами у водному розчині.
8. Реакція
обміну між солями в розчині.
9, Розв’язування експериментальних задач.
Практичні
роботи:
1. Дослідження
властивостей основних класів неорганічних
сполук.
2. Розв’язування
експериментальних задач.
Домашній
експеримент:
1. Дія на сік буряка лимонного соку, розчину
харчової соди, мильного розчину.
Навчальні
проекти:
4. Сполуки
основних класів у будівництві й побуті.
5. Хімічний
склад і використання мінералів.
6. Вирощування
кристалів солей.
7. Вплив
хімічних сполук на довкілля і здоров’я людини.
|
||
Орієнтовні
об’єкти екскурсій: Краєзнавчий і мінералогічний музеї, аптека,
хімічна лабораторія фермерського господарства.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар