Навчальна програма
для загальноосвітніх навчальних закладів
(зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 № 585)
для загальноосвітніх навчальних закладів
(зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 № 585)
7
клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервних)
К-ть годин
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги щодо рівня
загальноосвітньої підготовки учнів
|
4
|
Вступ
Основні відмінності тварин від
рослин та грибів. Особливості живлення
тварин.
Будова тварин: клітини, тканини, органи та системи органів.
Демонстрування: опудал, вологих препаратів, колекцій
зображень (у тому числі електронних) тварин.
|
Учень/учениця:
називає:
-
середовища існування тварин;
- прояви життєдіяльності тварин;
- ознаки тваринної клітини;
- тканини тварин;
- органи тварин;
- системи органів тварин та їх функції;
- відмінності тварин від рослин та грибів;
описує:
- будову тіла тварин;
характеризує:
- живлення тварин;
порівнює:
- будову клітин тварин і рослин; - типи живлення: автотрофний і гетеротрофний;
розпізнає:
- клітини тварин;
висловлює судження
щодо значення зоологічних знань. |
26
|
Тема 1. Різноманітність
тварин
[розглядаються особливості
будови, способу життя
різноманітність, роль у природі та значення в житті людини тварин зазначених груп]
Поняття про класифікацію тварин.
Кишковопорожнинні.
Кільчасті черви.
Членистоногі: Ракоподібні,
Павукоподібні, Комахи.
Молюски.
Паразитичні безхребетні тварини.
Риби.
Амфібії.
Рептилії.
Птахи.
Ссавці.
Демонстрування
мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал,
колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин
Лабораторні дослідження:
зовнішньої
будови та руху кільчастих червив (на
прикладі дощового черв’яка або трубочника);
будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових
молюсків.
Практичні роботи:
1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у
комах.
2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у
представників різних екологічних груп птахів.
3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних
тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.
Міні-проект (за вибором)
Тварини рекордсмени.
Як утворюються коралові острови?
Як утворюються перлини?
Тварини - будівельники.
Зуби ссавців.
|
Учень/учениця:
[на прикладі зазначених у
змісті груп тварин]
називає:
- середовища існування та способи життя тварин;
- особливості будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших;
- рідкісні види тварин України та свого краю;
наводить приклади:
- тварин зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;
- видів тварин, що є паразитами людини та переносниками
збудників хвороб;
розпізнає:
- тварин зазначених груп на зображеннях, у колекціях;
характеризує:
- особливості способу
життя, розмноження і розвитку тварин зазначених груп;
- пристосування тварин до життя у воді;
- пристосування тварин до життя на суходолі;
- пристосування тварин до польоту;
- пристосування тварин до паразитичного способу життя;
- роль тварин у природі
та значення в житті людини;
визначає:
- риси пристосованості тварин до їхнього способу життя;
застосовує знання:
- про біологічні особливості паразитичних безхребетних для попередження зараження ними;
робить висновок:
- особливості будови організму тварин - результат пристосування до характерного для них способу життя |
16
|
Тема 2. Процеси
життєдіяльності тварин
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення. Різноманітність травних систем.
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та
функції. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині.
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи.
Кров, її основні функції.
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи
симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції.
Органи чуття їх значення.
Нервова система, її значення і розвиток у різних
тварин.
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення.
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та
тривалість життя тварин.
Лабораторні дослідження:
особливостей покривів тіла тварин;
визначення віку
тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
Практичні роботи:
4.Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин
5.Порівняння будови скелетів хребетних тварин.
6.Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях).
Міні-проект (за вибором)
Майстерність маскування.
Як бачать тварини.
|
Учень/учениця:
називає:
- процеси життєдіяльності тварин: живлення, дихання і газообмін, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст і розвиток;
- органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу,
виділення;
- типи кровоносної системи;
- види скелета;
- типи
симетрії тіла;
- органи чуття;
- форми розмноження;
- статеві клітини:
- типи розвитку;
описує:
- способи
живлення, травлення, газообміну, виділення у тварин;
характеризує:
- різноманітність травної системи тварин;
- транспорт речовин у тварин різних груп;
- радіальну та двобічну симетрії тіла;
- способи пересування тварин;
- різноманітність покривів тіла тварин;
- особливості нервової системи та органів чуття у
різних груп тварин;
- форми розмноження, запліднення тварин;
- прямий та непрямий розвиток;
пояснює:
- значення живлення, дихання, газообміну, транспорту
речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів
чуття для організму;
розпізнає (на
зображеннях, за, описом):
- тип симетрії тіла тварин;
- тип кровоносної системи;
- типи розвитку тварин;
- системи органів;
порівнює:
- органи і системи органів у різних груп тварин;
- прояви життєдіяльності у різних груп тварин;
робить висновок:
-
ускладнення будови організму тварин пов’язане з ускладненням функцій.
|
10
|
Тема 3. Поведінка тварин
Поведінка тварин, методи її вивчення.
Вроджена і набута поведінка. Способи орієнтування
тварин. Хомінг. Міграції тварин.
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна,
гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота
про потомство), територіальна, соціальна. Типи угруповань тварин за К. Лоренцем.
Ієрархія у групі. Комунікація тварин. Використання тваринами знарядь праці.
Елементарна розумова діяльність. Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне
значення.
Лабораторні дослідження:
спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем).
Практичні роботи:
8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань)
тварин (за відео матеріалами або описом).
Міні-проект (за вибором):
Угруповання тварин.
Чому мігрують тварини.
Як спілкуються тварини.
Як вчаться пташенята.
Як тварини користуються знаряддями праці.
Турбота про потомство.
Як тварини визначають напрям руху.
|
Учень/учениця:
називає:
- методи вивчення поведінки
тварин;
- форми поведінки тварин;
- угруповання тварин;
наводить приклади:
- міграцій тварин;
- способів орієнтування тварин;
- використання тваринами знарядь праці;
характеризує:
-
біологічне значення вродженої та
набутої поведінки;
-
форми поведінки;
пояснює:
- зміни поведінки тварин з часом;
- циклічні зміни поведінки;
спостерігає та описує:
- поведінку тварин;
Розпізнає (за описом та
відеоматеріалами):
- форми поведінки;
- типи угруповань тварин;
робить висновок про
пристосувальне значення поведінки тварин.
|
6
|
Тема 4. Організми і середовище існування
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища.
Ланцюги живлення і потік енергії.
Взаємозв’язок л
Природоохоронні території.
Червона книга України.
Міні-проект :
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Заповідні території України.
|
Учень/учениця:
називає:
- чинники середовища існування;
- заповідники й заповідні території України; наводить приклади: - пристосування тварин до впливу різних чинників середовища (температури, освітленості, вологи); - форм співіснування організмів в угрупованнях; - впливу людини на екосистеми;
описує:
- передачу енергії в екосистемі;
- роль організмів у кругообігу речовин (на прикладі
кисню, вуглекислого газу, води) у природі;
характеризує:
- взаємодію організмів між собою і середовищем життя;
визначає:
організми як продуценти, консументи, редуценти;
висловлює судження
щодо етичного ставлення до природи та охорони природи.
|
2
|
Узагальнення
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій,
грибів, тварин - свідчення єдності живої
природи
|
Учень/учениця:
називає:
- ознаки основних груп
організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій);
- представників основних
груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом;
порівнює:
- будову і процеси життєдіяльності основних груп
організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій);
робить висновок:
- про єдність живої
природи.
|
Екскурсії
Різноманітність тварин свого краю.
Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в
природному угрупованні.
Немає коментарів:
Дописати коментар